Gør noget for kroppens sundhed med fysioterapi

Fysioterapi hører under de såkaldte konservative behandlinger. Det skal dog ikke misforstås som et politisk budskab. Konservativ betyder her ”bevaring”. Konservative behandlinger søger at bevare kroppens funktioner. Andre konservative behandlinger ville være massage, kiropraktisk behandling, samt mere eksotiske som kranio-sakral terapi og mange andre.

Konservative behandlingsformer hvor behandleren bruger sine hænder som redskab bliver også kaldt for manuelle terapier.

Konservative behandlinger skal ses som modpart, ofte supplerende, til medicinske behandlinger. Medicinske behandlinger er altid lægelige behandlinger. Det kan være behandling med medicin eller kirurgisk behandling.

Fysioterapi inden og udenfor den offentlige sygesikring

Al medicinsk behandling hører i princip under den offentlige sygesikring. Nogle medicinske behandlinger som fx æstetisk plastikkirurgi er ikke dækket. Men det er alle medicinske behandlinger for alvorlige og livstruende sygdomme.

Med fysioterapi er det lidt mere indviklet. Hvis du har en henvisning til fysioterapi fra din læge, så betaler sygesikringen alt der er over 180,- kroner pr. behandling. Disse 180 kroner er din brugerbetaling. Det kan diskuteres hvor retfærdigt det er. Fordi for mange og især kroniske lidelser findes der kun konservativ behandling.

Kroniske sygdomme og lidelser kan ikke kureres med medicinsk behandling. Lægerne kan kun behandle symptomer som smerter etc. Når din krops funktioner er påvirket af kronisk sygdom er fysioterapi oftest det eneste der kan hjælpe. Og så kan det blive dyrt.

Tilkøbsforsikringer dækker, men ikke altid

Privat sygesikring som Sygesikring Danmark, dækker som regel fysioterapi. Men kun hvis du har tegnet forsikringen inden du er blevet diagnosticeret med den lidelse du søger behandling for. Der kan også være grænser for hvor mange behandlinger du får betalt.

Hvis du har en kronisk lidelse, er fysioterapi eller andre manuelle terapier oftest din eneste chance for at få det bedre. Med hjælp af fysioterapi kan du med lidt held bevare kroppens fysiske funktioner. Med hjælp af fysioterapi kan også genvinde tabte funktionsevner.

Men det kræver altid også en konsekvent og målrettet indsats. Fysioterapi kan blive dyr, fordi konservativ behandling skal gentages igen og igen.

Glem ikke at have det sjovt

Hvis du interesserer dig for fysioterapi, så er det nok fordi du har et eller andet problem med kroppen. Det har mange danskere. Fysiske lidelser som dårlig ryg, musekader, tennisalbuer etc. er meget udbredte. Men du skal ikke overse at sundhed er en meget kompleks sag. Dit bedste bud på et liv i sundhed er en sund livsstil.

Både fysisk, psykisk og emotionel. Disse tre aspekter er tæt knyttet sammen. Det er et videnskabeligt faktum at stress før eller senere vil manifestere sig som en fysisk lidelse i kroppen. Stress er faktisk en af hovedårsagerne til dårlig ryg.

En god måde at holde stress på afstand er et godt sexliv. Det kommer ikke af sig selv, men kræver også en indsats. Ikke mindst er der brug for lidt fantasi, så det ikke bliver til rutine, især når du er i et fast forhold. http://lovebuddy.dk er et godt sted at starte, hvis du har brug for lidt inspiration til at pifte dit sexliv op.

You may also like