Hvad er kiropraktik?

Kiropraktik er en klinisk og sundhedsorienteret disciplin, der udføres af kiropraktorer og indebærer genopbygning samt genoprettelse af bevægeligheden i kroppens forskellige led. På mange måder overlapper fysioterapi og kiropraktik hinanden, men der er alligevel få væsentlige forskellige herimellem. Kiropraktorer gennemgår en 5-årig kandidatuddannelse fra Syddansk Universitet, som indebærer en teoretisk, klinisk og praktisk del.

Der findes mange dygtige kiropraktorer i landet, som på daglig basis hjælper klienter med at lindre smerter og lidelser i kroppens led. Kiropraktik indebærer mange forskellige behandlingsformer, herunder øvelses- og træningsterapi samt manuel behandling via ledmanipulation. Frigørelsen af led er en helt central del af kiropraktorens arbejdsområde, og ofte kombineres behandlingen heraf med stræk, knæk og mobilisering af leddene.

Kiropraktorer foretager særligt behandling af smerter i ryggen og nakken. Derudover er kiropraktorerne kendte for behandling af forstuvede ankler og tennisalbuer. De kan yderligere hjælpe med meget andet, og fordelen er, at der ikke er fastsæt en grænse for, hvornår man kan starte i behandling hos en kiropraktor.

Kiropraktik indebærer en særlig manipulation af kroppens led, som mindsker påvirkning og belastning af nervesystemet. Der er relativt stor forskel på, hvordan manipulationen og dermed behandlingen foregår fra land til land. I Danmark er det særligt lidelser forbundet med kroppens bevægelighed, der er i fokus.

Et behandlingsforløb hos en kiropraktor indebærer altid undersøgelse, analyse og diagnosticering, hvorefter udredningen og behandlingen igangsættes. Yderligere er der også ofte mulighed for at få tips og træningsøvelser, således at klienten kan arbejde med smerterne hjemmefra.

Det er meget almindeligt, at kiropraktik kombineres med andre former for behandling. For det første ses det ofte, at fysioterapi og kiropraktik samarbejder om behandling og udredning af smerter hos klienter. Yderligere er det også meget almindeligt at kombinere arbejdet med akupunktur, idet akupunkturen er et fantastisk værktøj til at få kroppens væv til at slappe af. Endvidere er det meget almindeligt, at der benyttes særlig laserterapi som supplement til eller erstatning af massage.